서울에서 12년을 지내온 외국인 사이클리스트, 데릭이 바라보는 서울의 자전거 문화에 대한 이야기, 루비매거진은 데릭과 함께 서울에서 자전거를 타야하는 5가지 이유에 대해서 함께 이야기를 나누어 봤습니다.
Seoul might not be one of the first cities you think of when it comes to global cycling hubs but after living and riding here for over 10 years I can vouch that it is an amazing city for any serious road cyclist. Here are 5 reasons that Seoul is a cycling city not to be overlooked.
서울은 세계적인 자전거 관련 도시 중에서 여러분이 가장 먼저 떠올리는 곳이 아닐지도 모릅니다. 하지만 서울만의 놀라운 자전거 인프라, 아름다운 풍경, 그리고 유쾌한 라이딩 문화는 자전거를 사랑하는 사람들에게 환상적인 환경을 선사합니다. 오늘은 서울이 자전거를 위한 매력적인 도시라는 것을 간과해서는 안 되는 5가지 이유를 나누고자 합니다.
Amazing Bike Path Network
The first thing I love about riding in Seoul is that the large network of bike paths makes for endless miles of traffic free cycling. Riding in a big city can be annoying due to the constant traffic and needing to stop for traffic lights frequently. The Han River bike path which follows Korea’s largest river as it winds its way thru Seoul, is truly a work of art when it comes to cycling infrastructure.
대한민국은 전국적으로 지난 20년 동안 전에 없던 규모로 빠르게 교통 없는 자전거 도로를 건설해 왔고 서울은 그 중심에 있습니다. 서울을 가로질러 굽이굽이 흐르는 강, 한강은 대한민국에서 가장 큰 강입니다. 한강을 중심으로 펼쳐진 자전거 길은 자전거 인프라의 예술이라고 표현해도 과언이 아닙니다.
Designed like a highway with separate lanes in each direction and room for passing, you can safely and speedily cruise while enjoying views of Seoul’s skylines, mountains and of course the beautiful Han River. On weekends I love to use the path to speed along with friends in a paceline or enjoy a relaxing ride with my wife.
서울의 자전거 길은 마치 고속도로처럼 양뱡항으로 통행이 가능합니다. 라이더는 자전거 안장 위에서 도심의 풍경과 산세 그리고 아름다운 한강을 시원하게 달리면서 감상할 수 있습니다. 서울은 도시 어느 곳에서도 강의 지류를 만날 수 있고, 모든 주요 지류를 따라 연결된 도로가 한강과 연결되어 있기에 교통 체증으로부터 자유로운 라이딩이 가능합니다.
Recently I’m enjoying using the path on my commute to work. I ride from the northern part of the city 20km on a bike path before hopping on larger roads only for the very last part of the journey. This makes for a much more relaxed morning commute and allows me to get in some solid intervals when I’m in the mood!
Beautiful, Challenging Climbs Provide an Urban Escape
As a young racer growing up in Minnesota I longed to be able to easily jump onto long climbs like the ones that are all over Korea. For serious road cyclists, challenging climbs are a must and Seoul is not lacking in this department. The two climbs I recommend you try first are Namsan and the Bukak Skyway. Combining these climbs into a ride is one of my training staples.
진지하게 사이클링을 즐기는 라이더들에게 업힐은 필수 코스 중 하나입니다. 서울은 도전적인 라이더들에게 부족함 없는 업힐 코스를 선사합니다. 남산과 북악 스카이웨이는 서울을 대표하는 가장 유명한 업힐 코스입니다. 이 두 코스는 서로 이어져 있고, ‘남북’으로 줄여서 언급하곤 합니다.
The Namsan climb holds a special meaning for me as I proposed to my wife at the top while on an evening group ride! The romantic night views of Seoul and well lit road make this an ideal place to ride at night with that special someone! If you're single though don’t worry it's also a great climb to do on your own or in a group. Who knows you might even meet some new people as the ride is very popular with local riders.
남산 업힐은 일방통행으로 1.5km의 언덕을 7%의 경사도로 올라가며 비슷한 경사도로를 내려갑니다. 남산 업힐은 자연과 함께 할 수 있으며, 언덕 아래에 보이는 놀라운 도시의 전경을 선물합니다. 남산을 내려간 후, 북악 스카이웨이로 가는 방법은 다양합니다. 서울의 빽빽한 도로를 피해 조용하게 올라갈 수 있는 다양한 루트가 있는 곳이죠. 북악 스카이웨이는 도심 속의 숲길로 두 업힐 모두 여러분이 큰 도시에 있다는 것을 잊게 만들고 매력적인 훈련기회를 제공합니다.
Night Riding
When I was 14 I used to train at night on some flat fire roads with a light on my cyclocross bike, that was until I smashed into a downed tree that I couldn’t spot fast enough! Since then, I never considered night riding to be something safe or viable until I moved to Seoul. While lights are a must, the city is very well lit and you won’t have much trouble picking your way down the high speed descents in the dark.
서울에서의 야간 그룹 라이딩은 놓쳐서는 안될 서울의 특별한 라이딩 문화입니다. 여름철에는 한강에서 라이더들이 야간에 남산과 북악 스카이웨이를 자주 오르는 모습을 목격할 수 있습니다.
Additionally, the group night rides in Seoul are a special culture that is not to be missed. Especially during the summer, groups of riders meet at the Han River to ride together to tackle the Namsan and Bukak Skyway climbs. These group rides are one of my favorite social activities in the summer as they provide a chance to chat with riding buddies and people from the racing scene in a relaxed atmosphere.
I can promise you won’t regret getting some lights and exploring Seoul by bike at night!
안전을 위해서는 라이트가 필수이긴 하지만, 이 도시는 야간에도 매우 밝고 안전하며, 어둠 속에서 자전거로 다운힐을 하는 것도 가능합니다. 야라는 단순히 라이딩만을 의미하지 않습니다. 라이딩 이후의 간식, 커피 혹은 맥주 한 잔의 여유도 포함되어 있죠.
Supreme Convenience
Ever bonked hard on a ride with no food or water in sight? I have numerous times both on long cold training rides in the midwest as well as on adventures out west and remember that it was usually impossible to find something to eat on most rides without careful planning.
물과 음식을 찾을 수 없어 봉크(허기짐)가 왔던 경험이 있으신가요? 서울에서는 편의점을 어디서든 만날 수 있기에 그런 일이 일어날 가능성은 극히 낮습니다. 서울의 편의점은 연중무휴 24시간 운영되며 도시 전역에서 수백 미터 간격으로 위치하고 있어 필요할 때마다 간식과 음료를 쉽게 구할 수 있습니다. 서울에서의 라이딩이 익숙해질때쯤, 여러분은 자전거를 타러 갈 때 음식이나 물도 없이 집을 나서는 자신을 발견할 겁니다.
That is unlikely to happen in Seoul due to the abundance of convenience stores. These stores have saved me on numerous long rides. However, after a few months of riding in Seoul you will become so accustomed to this that you might end up in the habit of leaving your house without any food or water when you head out for a ride! I typically leave the house, then stop off to pick up food and water at a convenience store before meeting the group for a big ride on the weekend.
Women Riders Everywhere!
The final surprising fact about riding in Seoul is that it has a much higher proportion of women’s road riders than any other place I’ve ever been. I can count on two hands the number of female rider friends I have in the US but in Korea female friends I’ve met through cycling are far more numerous. In fact, about ⅓ of road cyclists in Seoul are women.
마지막으로, 서울 자전거 문화의 가장 인상 깊은 점 중 하나는 제가 가 본 어떤 곳보다도 여성 로드 라이더 비율이 높다는 것입니다. 서울의 도로 자전거 이용자의 약 5분의 1이 여성입니다. 이 조화로움이 서울의 사이클링을 스포츠로서 더욱 매력적으로 만듭니다. 저 또한 안장 위에서 지금의 아내를 만났죠.
There are several reasons why Seoul has more women riders than other locations. Seoul has a friendly, supportive group riding scene which makes it easy to go on group rides without fear of getting dropped and lost. Additionally, the ample traffic free bike paths make it much less intimidating for newbies to get out on their bikes.
서울이 다른 도시보다 여성 라이더가 많은 이유는 여러 가지가 있습니다. 서울의 그룹 라이딩 문화는 잘 조직되어 있고 무척 호의적입니다. 길을 잃을 염려 없이 단체 라이딩을 쉽게 할 수 있다. 게다가, 자동차와 마주칠 일이 없는 한강의 자전거 도로는 초보자들이 자전거를 타고 나가는 것에 대한 부담을 덜어줍니다.
If you're a single guy, riding in Korea can be a great way to meet new friends and women. I can personally attest to this as I met my wife thru cycling in 2018. She is still an active rider and we do a lot of riding together in the city and in other beautiful spots around Korea which I look forward to sharing with you in future posts.
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